likeလုပ္ျပီးအားေပးပါ
23.3.14
8:53 AM
"ဘာသာျခားႏွင့္ထိမ္းျမားျခင္းအေၾကာင္း"
ကိုျဖဴ ။ ။ ျပစ္မႈ(ရာဇ၀တ္မႈ)ေတြဟာ ဘယ္သူေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္သလဲဆရာ။
ယူတီေက ။ ။ ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒရဲ႕ ျပဌာန္းခ်က္ေတြဟာ ခ်ိဳးေဖာက္တဲ့သူ (မည္သူမဆို) (Whoever) နဲ႔ သက္ဆိုင္ တယ္။ ဒီႏိုင္ငံရဲ႕ နယ္နိမိတ္အတြင္းမွာ ေရာက္ရွိေနတဲ့၊ ေနထိုင္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံျခားသား၊ မည္သူမဆို (က်ား၊ မ၊ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာမေရြး) အေပၚ သက္ဆိုင္တယ္။
ဥပမာ ။ အဂၤလန္မွာ - အဂၤလန္ႏိုင္ငံသား A အတြက္ မယားခိုးမႈဟာ ျပစ္မႈမဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ A ဟာ ျမန္မာျပည္ေရာက္ရွိစဥ္မွာ လင္ရွိမယားနဲ႔ မယားခိုးမႈ က်ဴးလြန္ခဲ့ရင္ ဒီႏိုင္ငံရဲ႕ ဥပေဒအရ မယားခိုးမႈ (ပုဒ္မ-၄၉၇) ေျမာက္တယ္။ (Lex Fori) (Law of the forum or Court) (အမႈစစ္ရုံးရဲ႕ စီရင္ခြင့္နဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ဥပေဒ)
ကိုျဖဴ ။ ။ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ယုံၾကည္ကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာအယူ၀ါဒ (Personal Law) အေပၚ အေျခခံၿပီး ဆုံး ျဖတ္ရတဲ့အမႈ ျပႆနာေတြကို ရွင္းျပပါဆရာ။
ယူတီေက ။ ။ လက္ထပ္ထိမ္းျမားေရး၊ လင္မယားကြာရွင္းေရး၊ အေမြဆက္ခံေရး၊ အေမြခြဲေ၀ေရး၊ (ဇာတ္) မ်ိဳးႏြယ္ ကိစၥ၊ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္း ကိစၥေတြမွာ အမႈသည္ေတြရဲ႕ ယုံၾကည္ကိုးကြယ္ရာ ဘာသာအယူ၀ါဒအေပၚ အေျခခံၿပီး ဆုံးျဖတ္ရတယ္။
ဥပမာ ။ အမႈသည္ေတြက ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြျဖစ္ရင္၊ ဗုဒၶဘာသာတရားဥပေဒ၊ မဟာေဗဒင္ ဘာာသာ ၀င္ေတြျဖစ္ရင္ မဟာေဗဒင္ တရားဥပေဒ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ေတြျဖစ္ရင္ ခရစ္ယာန္တရားဥပေဒ၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္ေတြျဖစ္ ရင္ ဟိႏၵဴတရားဥပေဒအရ အဆုံးအျဖတ္ေပးရမယ္လို႔ (ျမန္မာႏိုင္ငံတရားဥပေဒမ်ားအက္ဥပေဒ) ပုဒ္မ ၁၃(၁) မွာ ျပဌာန္းထား တယ္။ (The Burma Laws Act, 1898) (The Burma Courts Act, 1872)
ကိုျဖဴ ။ ။ “ဗုဒၶဘာသာတရားဥပေဒ” (Buddhist Law) ဆိုတာ ဘာကိုဆိုလိုတာလဲဆရာ။
ယူတီေက ။ ။ ျမန္မာျပည္မွာရွိတဲ့ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြရဲ႕ ဓေလ့ထုံးတမ္းေတြ (Customs) ကို ဆိုလိုတယ္။ ဘာသာေရးအရ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ လိုက္နာရတဲ့ ဥပေဒမဟုတ္ဘူး။ ဘာသာေရးေရာယွက္ျခင္း ကင္းတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာ သာတရားဥပေဒဆိုတဲ့ အသုံးအႏႈန္းအစား “ျမန္မာ့ဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒ” (Burmese Customary Law)လို႔ ေခၚေ၀ၚလာခဲ့ၾက တယ္။
ကိုျဖဴ ။ ။ “ျမန္မာ့ဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒ” ရဲ႕ အရင္းအျမစ္ (Sources) ေတြက ဘာေတြလဲဆရာ။
ယူတီေက ။ ။ (က) ဓမၼသတ္မ်ား (လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ၁၂၀၀ ေက်ာ္မွ ၁၅၀ အတြင္း ျပဳစုခဲ့သည္။)
(ခ) စီရင္ထုံးမ်ား (တရားသူႀကီးမ်ားျပဳလုပ္သည့္ စီရင္ခ်က္၊ ဥပေဒမ်ားျဖစ္သည္။)
(ဂ) တည္ဆဲဓေလ့ထုံးတမ္းမ်ား (အၿမဲတေစရွင္သန္ ႏုပ်ိဳေနေသာ ဓေလ့ထုံးတမ္းျဖစ္သည္။)
(ဃ) ျပဌာန္းဥပေဒမ်ား (ကိတၴိမ ေမြးစားျခင္းအက္ဥပေဒ၊ ၁၉၅၄-ခု ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမမ်ား အထူး ထိမ္းျမားမႈႏွင့္ အေမြဆက္ခံမႈအက္ဥပေဒ)
ကိုျဖဴ ။ ။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ေယာက်္ားနဲ႔မိန္းမ လက္ထပ္ထိမ္းျမားေရး၊ အေမြဆက္ခံေရး စတာေတြဟာ ျမန္မာ ဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒနဲ႔ သက္ဆိုင္တာေပါ့ေနာ္။
ယူတီေက ။ ။ ေရွးယခင္က ဒီကိစၥမွာလဲ အျငင္းပြားမႈေတြရွိခဲ့တယ္။ တရုတ္ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ေယာက်္ားနဲ႔ ျမန္မာဗုဒၶ ဘာသာ၀င္ မိန္းမ တို႔ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ
ေပါင္းသင္းလာခဲ့တဲ့ကိစၥမွာ ျပႆနာေတြေပၚခဲ့တယ္။ ျပႆနာေတြကေတာ့ -
(က) ဗုဒၶဘာသာတရားဥပေဒဆိုတာ ဘယ္ဗုဒၶဘာသာတရားဥပေဒကို ဆိုလိုတာလဲဆိုတဲ့ ျပႆနာ ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ တရုတ္ ဗုဒၶဘာသာဥပေဒ၊ တိဘက္ဗုဒၶဘာသာဥပေဒ၊ ဂ်ပန္ဗုဒၶဘာသာဥပေဒ၊ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဥပေဒသည္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားေနခဲ့ တယ္။ ဘယ္ဥပေဒကို လိုက္နာမလဲ။
(ခ) ဗုဒၶဘာသာမွာ လက္ထပ္ရင္ ဘယ္လိုဘာသာေရး အခမ္းအနားလိုတယ္။ အေမြပုံကို ဘယ္အခ်ိဳးနဲ႔ ဘယ္လို ခြဲရတယ္ ဆိုတဲ့ ေလာကီလူမႈေရး ကိစၥေတြကို ဗုဒၶက တိတိက်က် ေဟာၾကားခဲ့တာ ရွိသလား၊ အျခားဘာသာေတြ မွာရွိတယ္။
(ဂ) ျမန္မာေတြ လိုက္နာက်င့္သုံးေနတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဥပေဒဆိုတာ ေရွးဗမာေတြရဲ႕ ဓမၼသတ္က်မ္းနဲ႔ ဓေလ့ထုံးတမ္းေတြကို အေျချပဳ လိုက္နာၾကတာျဖစ္တယ္။ အျခားႏိုင္ငံက ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြရဲ႕ ဥပေဒနဲ႔ မတူညီျပန္ဘူး။
(ဃ) ျပဌာန္းလိုက္တဲ့ “ဗုဒၶဘာသာတရားဥပေဒ” ဆိုတာ ျမန္မာ့ဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒ တစ္ခုတည္းကို ဆိုလိုတာမဟုတ္ဘူး။ ျမန္မာ့ဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒဆိုတာ ဗုဒၵဘာသာ တရားဥပေဒအနက္က၊ တစ္ခုသာျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာဓေလ့ထုံးတမ္း ဥပေဒဟာ ဗုဒၶဘာသာတရားဥပေဒရဲ႕ တစ္ခုတည္းေသာ ဥပေဒလို႔ မွတ္ယူခ်က္ဟာ လြဲ မွားတယ္။ (ေဟာင္ကူႏွင့္ မသင္း - SJ – (1881) 135 စီရင္ထုံး) ဒီလိုအျငင္းပြားမႈေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။
ဒီျပႆနာေတြကို ၁၉၅၁ ခုႏွစ္မွာ စီရင္ဆုံးျဖတ္ခဲ့တဲ့ ေဒၚသိုက္(ခ)ေ၀ါင္မသိုက္ႏွင့္ စီေရာင္အလင္း (၁၉၅၁-မတစ-၁၃၃) မွာ ဒီလိုဆုံးျဖတ္လိုက္ပါသည္။
“ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္ေနထိုင္သည့္ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္လွ်င္ မည္သည့္ႏိုင္ငံကျဖစ္ေစ၊ မည္သည့္လူမ်ိဳးပင္ျဖစ္ေစ၊ ထိမ္း ျမားေရးႏွင့္ အေမြဆက္ခံေရး ႏွစ္ရပ္လုံးတြင္ ျမန္မာ့ဓေလ့ထုံးတမ္း
ဥပေဒႏွင့္ သက္ဆိုင္ေစရမည္တဲ့။”
ဒါ့အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ တိုင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္တဲ့ (ကခ်င္၊ ကရင္၊ ကယား၊ ခ်င္း၊ မြန္၊ ဗမာ၊ ရခိုင္၊ ရွမ္း) ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မ်ားဟာ ျမန္မာ့ဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒနဲ႔ သက္ဆိုင္တယ္လို႔ စီရင္ထုံးမ်ားမွာ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ပါတယ္။
ကိုျဖဴ ။ ။ ဘာသာျခားေယာက်္ားကိုယူထားတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမေတြအေၾကာင္းကို ေျပာျပပါဆရာ။
ယူတီေက ။ ။ ေရွးေရွးဘုရင္မ်ား လက္ထက္က ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမေတြဟာ ဘယ္ဘာသာ၀င္ေယာက်္ားကိုမဆို ယူခြင့္ရွိတယ္။ ဘာသာျခားကို ယူခဲ့ရင္လည္း တရား၀င္လင္မယားေျမာက္တယ္လို႔ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကတယ္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးအ တြက္ လင္ခန္းမယားခန္းေျမာက္ဖို႔ စာခ်ဳပ္စာတမ္းမလိုဘူး။ အခမ္းအနားမလိုဘူး။ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ လုပ္ထုံး လုပ္နည္းမရွိဘူး။ အေရွ႕ (၇)အိမ္၊ အေနာက္ (၇)အိမ္က လူေတြက ဒီလူနဲ႔ ဒီမိန္းမကို လင္မယားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳရင္ လင္မယားေျမာက္သြား တာပဲ။ သူတို႔ႏွစ္ဦးသေဘာတူ ေပါင္းသင္းၾကရင္ လင္မယားေျမာက္တယ္လို႔ သတ္မွတ္တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ဘာသာျခား ေယာက်္ား ေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းကေလးေတြနဲ႔ ေပါင္းဖက္လာခဲ့ၾကတယ္။
(က) ဒီလို ဘာသာျခားေယာက်္ားနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမမ်ား ေပါင္းဖက္ျခင္းကို ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္က ခြင့္ျပဳခဲ့ တယ္။ သူတို႔ရဲ႕ အေမြခန္း စတဲ့ကိစၥေတြကို ျမန္မာဓမၼသတ္မ်ားအရ အဆုံးအျဖတ္ေပးတယ္။ Law of the Place of Contract (Lex Loci Contractus) သေဘာတူ ေပါင္းသင္းရာအရပ္ေဒသ တရားဥပေဒအတိုင္း လိုက္နာရတယ္။
(ခ) အဂၤလိပ္က (၁၈၂၃၊ ၁၈၅၂၊ ၁၈၈၅) မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံကို သိမ္းပိုက္ခဲ့တယ္။ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ေရာက္တဲ့ ေဒသက တရားရုံးေတြမွာ ပစၥည္းခြဲေ၀ေရး၊ အေမြဆက္ခံေရး၊ သားသမီး တရား၀င္/မ၀င္ ျပႆနာေပၚတယ္။ အဂၤလိပ္တရားရုံးေတြမွာ ဘာသာျခားေယာက်္ားေတြ အေၾကာင္းျပခ်က္က သူတို႔ဘာသာ (ခရစ္ယာန္၊ ဟိႏၵဴ၊ မဟာေဗဒင္) က ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမကို ယူခြင့္ မရွိဘူးတဲ့၊ ယူခဲ့ရင္လဲ တရားမ၀င္ဘူးတဲ့၊ ေမြးလာတဲ့ ကေလးေတြဟာလည္း ဒီေယာက်္ားရဲ႕ တရား၀င္ကေလးေတြ မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ မိန္းမနဲ႕ကေလးေတြဟာ ဘာသာျခားလင္ရဲ႕အေမြကို မဆက္ခံႏိုင္ဘူးတဲ့။ ဒါက သူတို႔ရဲ႕ ဘာသာျခား တရားဥပေဒ ျပဌာန္းခ်က္တဲ့။ အဂၤလိပ္ရုံးေတြက ဘာသာျခားလင္ရဲ႕ ဥပေဒအတိုင္း ဆုံးျဖတ္ခဲ့တယ္။
ဥပမာ ။ ခရစ္ယာန္ ေယာက်္ားနဲ႔ယူခဲ့တဲ့ ဗုဒၵဘာသာ၀င္ မိန္းမဟာ ကေလး (၈)ေယာက္ရေသာ္လည္း လက္ထပ္စဥ္က ခရစ္ယာန္ ဘာသာေရး အခမ္းအနားမလုပ္ခဲ့လို႔ မယားအရာမေရာက္ဘူးတဲ့။
ဟိႏၵဴ ေယာက်္ားယူတဲ့ မိန္းကေလးဟာလဲ (၈)ႏွစ္ (၁၀)ႏွစ္ၾကာ ေပါင္းခဲ့ေသာ္လည္း ဟိႏၵဴမဂၤလာ အခမ္းအနား မလုပ္ခဲ့ လို႔ တရား၀င္မယားအရာ မေရာက္ဘူးတဲ့။ အေမြမရထိုက္ဘူးတဲ့။
မဟာေမဒင္ ေယာက်္ားကလည္း သူ႕ဘာသာေရးဥပေဒက ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမကို ယူခြင့္မရွိဘူးတဲ့။ မယားဟာ တရား မ၀င္ဘူးတဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမမ်ားမွာ အလြန္နစ္နာခဲ့ၾကရတယ္။ ဒါကေတာ့ အဂၤလိပ္တို႔ရဲ႕ (Choice of law) ဥပေဒေရြးခ်ယ္မႈစနစ္ေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္ခဲ့ရတာပါ။
ဒါေၾကာင့္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမမ်ားမွာ အထူးထိမ္းျမားမႈနဲ႔ အေမြဆက္ခံမႈ အက္ဥပေဒဆိုတာကို (ျမန္မာဘာသာစကားနဲ႔) (၂၃/၄/၁၉၅၄) မွာ ျပဌာန္းလိုက္ပါတယ္။ ဒီျပဌာန္းခ်က္ကို သာမန္အရပ္သူ/အ ရပ္သားမ်ား သိရွိနာလည္ႏိုင္ေအာင္ တိုတို၊ ရွင္းရွင္း ႀကိဳးစားရွင္းျပပါတယ္။ (ပုဒ္မ-၃၁) ခုရွိတယ္။ ျမန္မာလို ေရးထားေပမဲ့ သူ႕ အတိုင္းဖတ္ရင္ နားလည္ရခက္ေသးတယ္။
၁၉၅၄-ခုႏွစ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမမ်ား အထူးထိမ္းျမားမႈႏွင့္ အေမြဆက္ခံမႈ အက္ဥပေဒ (၂၃-၄-၁၉၅၄) ျပဌာန္းရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္။
“ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမမ်ားမွာ အျခားဘာသာျခား ေယာက်္ားမ်ားနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေပါင္းသင္းေနထိုင္ၿပီး သားသမီး တစ္က်ိပ္ပင္ ထြန္းကားခဲ့ေပမဲ့ တရား၀င္မယားမျဖစ္ဘဲ၊ အေျမာင္ ၊ အေပ်ာ္မယားအဆင့္နဲ႔သာ တင္းတိမ္ခဲ့ရတယ္။ လူမႈေရး၊ စီးပြား ေရး စတဲ့ အဘက္ဘက္မွာ နစ္နာဆုံးရႈံးခဲ့ရလို႔ သူတို႔အခြင့္အေရးကို အကာအကြယ္ေပးရန္၊ ဒီအက္ဥပေဒကို ျပဌာန္းသြားခဲ့ရျခင္း ျဖစ္တယ္။” (ေဒၚေစာႏွင့္ ကြယ္လြန္သူ အီးအမ္မက္ထြန္းပစၥည္းကိစၥ) ၁၉၆၆-မတစ-၈၁
ဥပေဒပါ အေရးႀကီးေသာ ျပဌာန္းခ်က္မ်ား
ပုဒ္မ (၂)၊ ပုဒ္မ (၄-၂၀) (၁၈) (၂၄) (၂၅-၂၆) (၅)
ပုဒ္မ (၂) (က) ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမအဓိပၸါယ္ ။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံသားျဖစ္သည့္အျပင္ ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္ေသာ မိန္းမ (သို႔) ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ေသာ မိဘတို႔မွ ေမြးဖြားေသာ မိန္းမကိုဆိုလိုသည္။
ပုဒ္မ (၄) ဘာသာျခားေယာက်္ားရဲ႕ ဥပေဒမွာ ဘယ္လိုပါပါ၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမနဲ႔ ဘာသာျခားလင္ေယာက်္ားအေပၚ ဒီဥပေဒအာဏာ သက္ေရာက္တယ္။ ဘာသာျခားရဲ႕ ဥပေဒမ်ားကို မစဥ္းစားရဘူး။
ပုဒ္မ (၂၀) မွတ္ယူခ်က္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမနဲ႔ ဘာသာျခားေယာက်္ားတို႔ ေပါင္းဖက္ေနထိုင္ ျပဳမူၾကပုံဟာ (ျမန္မာလူမ်ိဳးခ်ည္း ျဖစ္ခဲ့ရင္) လင္မယားအရာေျမာက္တယ္ဆိုရင္၊ ထိုသူႏွစ္ေယာက္ဟာ (ေပါင္းဖက္စကပင္) ဤဥပေဒအရ ထိမ္းျမားခဲ့ၾကတယ္လို႔ မွတ္ယူတယ္။ ဘယ္အခမ္းအနား၊ စာခ်ဳပ္စာတမ္းမွ မလိုေတာ့ဘူး။ သူတို႔ဟာ တရား၀င္လင္မယားေျမာက္တယ္။ (ေအးေရာ၊ ျပတ္ေရာ)
ပုဒ္မ (၂၇) ဒီလင္မယားႏွစ္ဦးမွ ေမြးဖြားတဲ့ သားသမီးမ်ားအားလုံး တရား၀င္ သားသမီးမ်ားျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူတယ္။
ပုဒ္မ (၂၄) ထိုသူတို႔ရဲ႕ ပစၥည္းပိုင္ဆိုင္ခြင့္ကိစၥအားလုံးဟာ သူတို႔နဲ႔ သူတို႔မိသားစုအားလုံးကို (ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္သကဲ့သို႔) ျမန္မာဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒအတိုင္း ဆုံးျဖတ္ရမယ္။
ပုဒ္မ (၂၅-၂၆) လူတို႔ရဲ႕ လင္မယားကြာရွင္းမႈ၊ ပစၥည္းခြဲေ၀မႈ၊ သားသမီးထိန္းသိမ္းမႈ၊ အေမြဆက္ခံမႈ ကိစၥအားလုံးဟာ (ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ျဖစ္သကဲ့သို႔) ျမန္မာဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒအရ ဆုံးျဖတ္ရမယ္။
ပုဒ္မ-၅ ထိမ္းျမားလိုလွ်င္ ထိမ္းျမားမႈနည္းလမ္း
ထိမ္းျမားမည့္သူ ႏွစ္ဦးဟာ
(က) ဘာသာျခားေယာက်္ားဟာ လူပ်ိဳေဘာ္၀င္ရမယ္။
(ခ) မိန္းမဟာ (၁၄)ႏွစ္ျပည့္ၿပီး ျဖစ္ရမယ္။
(ဂ) ႏွစ္ဦးစလုံး ရူးသြပ္သူ မျဖစ္ေစရ။
(ဃ) မိန္းမအသက္ (၂၀)မျပည့္ေသးပါက မိဘအုပ္ထိန္းသူ သေဘာတူညီရမယ္။
(င) မိန္းမမွာ မျပတ္စဲေသးတဲ့ လင္ေယာက်္ား မရွိေစရ။
(အတိုမွတ္ - ၁၄ ႏွစ္ျပည့္သူ၊ မရူးသူ၊ သေဘာတူမိဘ ၊ လင္မရွိရ)
ထိမ္းျမားလုိသူမ်ားဟာ ထိမ္းျမားမႈ မွတ္ပုံတင္အရာရွိထံ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားနဲ႔အညီ ထိမ္းျမားႏိုင္တယ္။ မွတ္ပုံတင္ အရာရွိမ်ားအျဖစ္ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္တရားေရးဦးစီးမွဴးမ်ား၊ ခရိုင္တရားသူႀကီးမ်ား၊ ၿမိဳ႕နယ္တရားသူႀကီးမ်ားကို (၆.၆.၂၀၁၁) ေန႔စြဲပါ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ ေၾကျငာခ်က္အမွတ္ (၁၆၉/၁၁) အရ ခန္႔အပ္ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလုိ မထိမ္းျမားဘဲ အတူေပါင္းသင္းေနထိုင္ရင္လည္း တရား၀င္ လင္မယားလို႔ ဒီဥပေဒက မွတ္ယူတယ္။ ပုဒ္မ ၂၀(၄)
ပုဒ္မ - ၂၀ ျခြင္းခ်က္ (ကြာခ်င္ရင္နည္းလမ္း)
ဘာသာျခား ေယာက်္ားဟာ သူ႕ရဲ႕ဘာသာေရး အေၾကာင္းေၾကာင့္ သူ႕ရဲ႕မိန္းမကို ကြာရွင္းလိုလွ်င္၊ စြန္႔ပစ္လွ်င္၊ ရက္ စက္သည့္ အျပဳအမူမ်ားအားျဖင့္ စိတ္ဆင္းရဲေအာင္ျပဳလွ်င္ -
(၁) ထိုေယာက်္ားသည္ ႏွစ္ဦးပိုင္ပစၥည္းမ်ားမွ မိမိရထိုက္ေသာ ပစၥည္းကို စြန္႔ရသည့္အျပင္ မိန္းမအား ေလ်ာ္ေၾကး ေပးရမည္။ (ကြာခ်င္ရင္ အ၀တ္တစ္ထည္ကိုယ္တစ္ခု လန္ကြတ္တီနဲ႔ အိမ္ေပၚကဆင္းရမယ္)
(၂) ထိုမိန္းမက သားသမီးအားလုံးကို ထိန္းသိမ္းခြင့္ရရွိသည္။
(၃) ထိုသူသည္ အရြယ္မေရာက္ေသးေသာ ကေလးမ်ားအတြက္ ကေလးစရိတ္ေပးရမည္တဲ့။
(အတုိမွတ္ - ေ၀စုစြန္႔၊ ေလွ်ာ္ေၾကးေပး၊ သားသမီး၊ စရိတ္ေပး။)
ဒီ ၁၉၅၄ အထူးအက္ဥပေဒဟာ ထက္ျမက္ၿပီးထူးျခားျပတ္သားတယ္။ ဒီဥပေဒဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းကေလးမ်ားကို အထူးအခြင့္အေရး ေပးထားတာမဟုတ္ဘူး၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အခ်င္းခ်င္း အိမ္ေထာင္ျပဳလွ်င္ အမ်ိဳးသမီးရထိုက္တဲ့ အခြင့္အေရး မ်ားရရွိတယ္။ ျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထက္ကတည္းက ဘာသာျခားနဲ႔ လက္ထပ္ရင္လည္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသ မီးမ်ား ရရွိခဲ့တဲ့ အခြင့္အေရးမ်ားျဖစ္တယ္။ အဂၤလိပ္လက္ထက္မွ (၁၈၂၃-၁၉၅၄)ထိ ဒီအခြင့္အေရးေတြ လက္လြတ္ဆုံးရႈံးခဲ့ရတယ္။ ဒီ အခြင့္ အေရးကို (၁၉၅၄) အထူး အက္ဥပေဒက ျပန္လည္အသိအမွတ္ျပဳေပးခဲ့တာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ကိုျဖဴ ။ ။ (၁၉၅၄) အထူးအက္ဥပေဒက ဘာသာျခားေယာက်္ားေတြကို သတိေပးလိုက္တာေပါ့ေနာ္။
ယူတီေက ။ ။ (၁) ဒီဥပေဒဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမမ်ားကို ဘာသာျခားနဲ႔ လက္ထပ္ဖို႔ “အားေပးတဲ့ ဥပေဒ မဟုတ္ဘူး”။
(၂) အကယ္၍ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဘာသာျခားနဲ႔ ေပါင္းသင္းမိခဲ့ေသာ္ မိန္းကေလးရဲ႕ အခြင့္အေရးကို “ကာကြယ္ေပးထားတဲ့ ဥပေဒ” မွ်သာျဖစ္တယ္။
(၃) ဒီအက္ဥပေဒရဲ႕ ျပဌာန္းခ်က္ကို ဘာသာျခား ေယာက်္ားမ်ားလည္း သိထားရမယ္။ ဗုဒၶဘာ သာ၀င္ မိန္းကေလးကို ယူမယ္ဆိုရင္ မိမိတို႔ရဲ႕ ဘာသာျခားဥပေဒ၊ ဓေလ့ထုံးစံေတြကို လုံး၀ရိုက္ခ်ဳိး၊ ဖ်က္သိမ္း၊ စြန္႔လႊတ္ပစ္ႏိုင္ မွ ယူခြင့္ရွိတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းကေလးလိုက္နာရတဲ့ ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒကို လိုက္နာရမယ္ဆိုတာ (ဂၽြန္) (အဗၺဒူ) (အပၸနား) တို႔ကို ျပတ္ျပတ္သားသား သတိေပးလိုက္တဲ့ ဥပေဒျဖစ္ပါေၾကာင္း။
UTK (မဟာ၀ိဇၨာ၊ သိပၸံ၊ ဥပေဒ)
မွတ္ခ်က္။.....http://www.oppositeyes.info/မွကူယူေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။
MR: EDITOR

ၾကယ္စင္ဦး(TUF)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation.
Related Posts
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.